tisdag 6 januari 2009

Äntlig lite varmare ute.

Hej alla bloggisar!

Idag/morse hade vi endast åtta minus ute! Det känns bra. Igår var det så himla kallt, - 27 grader, ute så jag och älsk beslöt oss för att flytta ankorna in till hönsen för att de skulle kunna hålla värmen bättre. Det gick bra men flera av ankorna hade tyvärr badat så de var alldeles isiga så nog var det behövligt att få komma in i "värmen" hos hönorna. I dag har de "tinat" upp och verkar vara väl till mods, vi har en värmelampa på oxå, så där under trängs en del frysna ankor och höns medan andra inte ens funderar över x-tra värme. De får vara sambos ett tag nu så får vi se när kylan släpper sitt grepp.
Det har ju varit så milda vintrar de sista åren så man är inte riktigt van vid att det ska vara kallt så länge.


Dockfilten är klar likaså ett par stickade tossor till baby born, bild kommer ;). Just nu tänker jag sticka tossor i dam storlek, enkel modell med carolina garn från vartofta. Har även en del beställningar på pulsvärmare, enklare modell med tumgrepp, samt en mössa.

Lillebror vill att jag ska sticka en katt i pälsgarn till honom så det blir till att gå igenom gömmorna med mönster, igen. (Eller om nån av er läsare har nåt tips!??)
Har nyss gjort det för att hitta ett enkelt mönster på tossor.

Glömt att skriva, att under nyår så var vi till min lilla syster och särbo i en liten fäbod mitt ute i ingenting. Trots kylan hemma var det endast sju minus där, skönt!

Vi åkte skoter, till lillebrors förtjusning, och spelade tärning. Jag och lilla syster drack lite vin och hade hur kul som helst, "old ladies" som vi är, ha ha.
Det var alldeles stjärnklart den natten och vi stod och såg på stjärnorna hur länge som helst, synd att man inte kan några stjärnbilder så där direkt i hjärnarkivet, hade varit kul att se nån förutom karlavagnen och cassiopeja.


Vi åkte hem sen på natten och lillebror somnade nog innan vi ens kommit en halv meter skulle jag tro. Klockan blev halv fyra innan vi äntligen kunde krypa ner i sänghalmen.

Klockan var nätt sju då älsk väckte mig, katten, den äldsta, hade spytt i vår säng!! Bara att upp och bädda rent....trodde jag! För medans man skuttade runt sängen så "trampade" man i mer spyor, så förutom att bädda rent och slänga sängkläderna i tvättmaskin, blev det till att torka golvet samt se till att katten kom ut!

Ja, nyårsdagen hade kunnat börja bättre! Vi lade oss igen för trött var kroppen......men inte hjärnan efter den tidiga morgongymnastiken. Det slutade med att vi gick ner till köket och kokade zoega och slö tittade på teven under ungefär halva dan.

Imon ska jag till Falun över dagen så idag ska jag bara vara hemma och ladda för den resan. Det gör man ju bäst i gosoffan tillsammans med senaste stickningen eller....!
Över och ut!//

1 kommentar:

stickkatten sa...

Ja dessa små katter mysiga ibland och fördjävliga ibland har själv två stycken.
Ni har ju faktiskt haft kallare än oss här i norr- är nog de kallaste under helgen.